lauantai 26. joulukuuta 2015



Being a highly sensitive person – before and nowadays

Erityisen herkkää lauantaita, ihanat! ♥ Minulla on takanani jälleen yksi ihana jouluaatto; toivottavasti teilläkin oli ihana joulu. Idea tälle postaukselle syntyi eräästä äidin ostamasta kirjasta (jota tosin olin toivonut joululahjaksi). Mukaansatempaava (tieto-)kirja kertoo erityisherkkyydestä.
                      Tein (ajatuksen kanssa) kirjoittajan laatiman testin erityisherkkyydestä – eikä tulos suoraan sanottuna yllättänyt. Testin tulkitsemisesta kerrotaan, että mikäli 23 toteamuksen vastauksista yli 12 on myöntäviä, erityisherkkyys on luultavaa. Minä rastitin ”kyllä” 22 toteamukseen à aika selvää. Jo kolme ensimmäistä toteamusta (”Tunnen olevani tietoinen ympäristön vivahteista.”, ”Muiden ihmisten mieliala vaikuttaa minuun.” ja ”Minulla on taipumusta olla kipuherkkä.”) pitävät kohdallani paikkansa. Miten tämä kyseinen ominaisuus sitten näkyy minussa? Ensinnäkin, itken hyvin usein {vesiputouksen lailla}. Juhlissa, musiikkia kuunnellessani, elokuvaa katsoessani.. Ja viimeksi tänään, kun käytiin äidin kanssa keskustelua tästä samaisesta aiheesta. Toiseksi, olen myös aistiyliherkkä. Edelleen joudun peittämään korvani käsillä, kun hälytysajoneuvo ajaa ohitseni. Ennen tämä aiheutti hämmennystä, jopa pahennusta, ja monesti minulta kysyttiin: ”Miksi sinä oikein noin teit, sehän oli pelkkä ambulanssi?” Tässä vain muutama esimerkki.
                      Ymmärsin erityisherkkyyteni itse asiassa vasta tänä syksynä, kiitos tästä kuuluu erään hyvän ystäväni äidille. Hän myös opetti minut ymmärtämään, että erityisherkkyys ei ole taakka, vaan voimavara. Minusta tuntuu, että olen pienestä pitäen omannut tämän kyseisen ominaisuuden. Esimerkkinä mainittakoon, että nyrpistin nenäni aina haistaessani tupakansavun (mitä teen muuten edelleen). En edes jaksa muistaa, monestiko olen kuullut lausahduksen ”Älä aina jaksa olla niin herkkä”.. Tuota lausetta en koskaan kuullut terapiassa, vaan kolme mieleenpainuvinta sanaa, jotka terapeuttini minulle lausui, olivat ole rohkeasti herkkä. Hän myös rohkaisi minua itkemään silloin, kun minusta siltä tuntui, mutta en uskaltanut.
                      Pahoittelen, jos tämä kirjoitus vaikuttaa kirja-arvostelulta; olen vaan täysin joululahjakirjani pauloissa. Kyseisellä kirjalla on minuun samanlainen vaikutus, kuin johonkuhun hyvällä romaanilla. Pahoittelen myös, että kirjoittaminen venyi taas pitkälle yöhön.. Tahdon toivottaa teille oikein hyvää yötä, rakkaat lukijani! ♥ P.S. Pitkästä aikaa tuotantoa lempiartistiltani: https://www.youtube.com/watch?v=Uu5dh5N-csM P.S.2. Jos jotakuta kiinnostaa (tämän sivun testissä vain kuusi väittämää): https://headsted.fi/oletko-herkka-tee-testi/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti